Dvostruki aršini naftaša

Bez autora
Apr 16 2012

U poređenju sa zemljama regiona, u Srbiji su trenutno najniže cene benzina, a dizel košta kao i kod suseda. Gorivo bi moglo da bude jeftinije, jer su veleprodajne cene kod NIS-a u proteklih mesec dana niže od tri do pet dinara. Međutim, to se na pumpama ne vidi.Uslova za pojeftinjenje goriva ima, na svetskim berzama cena sirove nafte pada, dolar je stabilan, nema ni većih oscilacija dinara. Ali, uvek se nađe neki razlog da ne pojeftini. Privatni naftaši kažu da imaju problem u snabdevanju dizelom.

Dvostruki aršini naftašaGorivo već dve nedelje jeftinije u veleprodaji, ali ne i na pumpama. Većina naftaša kaže da će gorivo pojeftiniti i na pumpama kada stignu nove isporuke. Međutim, nove isporuke ne čekaju i kada gorivo poskupi u veleprodaji, tada automatski, istog dana, poskupljuje i u maloprodaji.

U poređenju sa zemljama regiona, u Srbiji su trenutno najniže cene benzina, a dizel košta kao i kod suseda. Gorivo bi moglo da bude jeftinije, jer su veleprodajne cene kod NIS-a u proteklih mesec dana niže od tri do pet dinara. Međutim, to se na pumpama ne vidi.

Uslova za pojeftinjenje goriva ima, na svetskim berzama cena sirove nafte pada, dolar je stabilan, nema ni većih oscilacija dinara. Ali, uvek se nađe neki razlog da ne pojeftini. Privatni naftaši kažu da imaju problem u snabdevanju dizelom.

"Snabdevanje goriva je otežano zbog rafinerije, zato što ne dobijamo domaće pa smo primorani da iz uvoza dobijamo D2 i lož ulje", kaže Željko Nikolić, vlasnik benzinske pumpe u Šapcu.

Naravno, to važi samo za dizel D2. Po odluci Vlade, zbog setve, NIS-u je snabdevanje poljoprivrednika prioritet. Ali, zašto nisu niže cene ostalih derivata kada ih po nižim cenama nabavljaju kod NIS-a?

Većina naftaša kaže da će gorivo pojeftiniti i na pumpama kada stignu nove isporuke. Međutim nove isporuke ne čekaju i kada gorivo poskupi u veleprodaji, tada gorivo automatski, istog dana poskupljuje i u maloprodaji.

Tu cenovnu logiku teško je shvatiti. Još više brine to što je tržište otvoreno za uvoz, ali konkurencije nema. Naftaši se pravdaju time da su im obavezna skladišta dodatni problem, a i dalje se pozivaju na NIS.

"Mi ne možemo da budemo konkurentni NIS-u koji je glavni snabdevač benzina, on određuje pravila igre", kaže Mirko Lazić, vlasnik benzinske pumpe u Požarevcu.

Jelica Putniković iz "Balkan magazina" ukazuje na slabosti slobodnog tržišta derivata jer, kako kaže, nije NIS jedino merilo koje bi trebalo da bude parametar po kome vlasnici privatnih pumpi određuju cene.

Od početka godine, cene derivata premašuju sve rekorde i u Evropi i u Americi, pa su i protesti vozača sve češći.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik